hemma igen

Nu har vi kommit hem efter en underbar semster i Turkiet. Det var precis allt som vi hade hoppats och tänkt oss. Vid det här laget så vet vi ju vad vi får när vi åker dit eftersom det var 9:e gången i Alanya men det kan ju alltid hända oförutsedda saker. Så var inte fallet utan allt var bara helt perfekt! Jag längtar redan efter nästa gång... Jag skrev dagbok under tiden vi var där och lite av det kommer här tillsammans med några bilder:

Vi åkte hemifrån på eftermiddagen den 22 juli. Innan vi åkte till Arlanda så stannade vi till som hastigast i centrum och sa hej då till två sötnosar. Vi hade köpt gosedjur till killarna och ville lämna dessa innan vi åkte.


Sandra följde med oss till Arlanda och vinkade av oss. Efter incheckningen så fikade vi innan vi gick igenom passkontrollen, det var trevligt. På tal om incheckning förresten, vi har de senaste åren betalat lite extra för biljetterna och då fått incheckning i en egen disk och bättre platser på planet. Det är absolut värt varenda krona! Vi slipper stå och köa för att checka in och det är helt underbart!

Nåja, planet lyfte som det skulle och vi hade en jättebra resa där allt funkade perfekt. Det var lite roligt att guiden på bussen, Thomas, var samma kille som förra året. Han kände igen oss, en jättegullig kille.
Vi kom fram till hotellet vid 2-tiden på natten. Då packade vi upp och sen satte vi oss på balkongen och tog en öl och bara njöt av att vara framme. Detta är den fantastiska utsikten från vår balkong på natten, gissa om vi njöt!

Det är månen som speglar sig i havet. Den sista natten var det fullmåne och ännu vackrare. På andra sidan gatan ligger det en park mellan innan stranden. Så här ser den ut på natten:


När vi anlände på natten var det lite drygt 30 grader ute. AC i rummet för att kunna sova men vi är ändå smarta och sätter den inte för lågt, då blir man ju bara förkyld. Vi hade den nog stadigt på 27-28 grader på nätterna.

23 juli
Vi gick upp strax efter klockan 09.00 och gick ner och åt frukost. Sedan gick Peter och rakade sig. När vi är i Turkiet så går han iväg och rakar sig på en rakstuga varannan morgon. Under tiden packade jag strandväskan och njöt av utsikten från balkongen i dagsljus:


Stranden ligger på andra sidan vägen så dit gick vi när Peter kom tillbaka. Vi hade med oss en termometer och den här dagen var det 38 grader i skuggan och 28 i vattnet. Jag älskar att bada! Mina dopp i havet var aldrig kortare än att fingrarna blev skrynkliga av vattnet. När jag inte låg och guppade i vattnet så låg jag under parasollet och tittade på folk eller läste. Vi brukar ligga på stranden från ca klockan 10.30. Vid 13-tiden ungefär går vi upp till strandbaren och äter en lätt lunch.


Därefter ligger vi kvar på stranden till någon gång mellan klockan 17-18 innan vi går upp till poolen där vi avslutar stranddagarna med en öl i baren och ett par dopp.


Det finns två pooler på hotellet, ovanstående är den som vi brukar vara i. Någon enstaka gång går vi förbi den andra, den här gången blev det bara ett dopp i den. Bilden är tagen uppifrån vår balkong så poolen syns inte så bra men även denna är ganska stor.


På kvällen vilade vi en stund innan vi gick och åt middag. Därefter gick vi en promenad och gick bland annat och hälsade på vår vän Mehmet. Vi lyckades glömma kameran varenda gång som vi var ute så det blir inga bilder alls från stan.

24 juli
Den här dagen blev i princip precis lika dan som den innan. Den enda skillnaden var på kvällen när det var Turkisk afton på hotellet som vi satt och tittade på. Det var trevligt fast vi har sett det flera gånger tidigare.

25-26 juli
Ytterligare ett par sköna dagar i solen med massor av bad. Det här är en bild från borgen som ligger vid klippan i Alanya. Allt i hela staden utgår från borgen. Den är jättestor och går runt hela klippan, den var ett bra försvar för Alanya förr. Där uppe var det förr i tiden fängelsehålor. När det blev fullt i dessa så var de tvungna att göra sig av med lite folk och legenden säger att fångarna då fick kasta sten uppifrån. Om någon lyckades kasta stenen så att den kom i vattnet så var de fria att gå men om de hamnade på klippan så blev de utkastade därifrån. Jag tror att det i princip var omöjligt att nå till vattnet med en sten... Vi har varit där uppe en gång men inte denna. Utsikten är helt otrolig när man står där uppe.



27 juli
Peter hyrde en motorcykel hela dagen och åkte runt. Han åkte bland annat upp i bergen och sen åkte han runt lite överallt, bland annat ända till Antalya. När han kom tillbaka på kvällen hade han åkt över 70 mil på motorcykeln. Han hade lite ont i baken ;-) men var ändå otroligt glad och nöjd. Jag ville absolut inte åka med utan låg ensam på stranden hela dagen. Lite långtråkigt att inte ha honom att prata med men jag hade det ändå ganska bra med mina böcker och bad. Vi gick ut till en av våra favoritrestauranger på kvällen och åt middag.

28 juli
Efter frukosten tog vi en VARM promenad upp till tisdagsmarknaden. Den är väl värd att besöka och vi shoppade ordentligt. Vi orkade däremot inte gå tillbaka utan tog en taxi. Här är lite av det som vi handlade


Ovanstående är bara presenter till de som var kvar hemma, första omgången presenter vill säga, det tillkom lite efter hand. Efter marknaden gick vi och åt lunch och sedan stranden i några timmar. På kvällen var det underhållning på hotellet igen och det var trevligt.

29 juli
Var på stranden hela dagen och solade och badade. Idag var det ännu varmare och vattentemperaturen hade gått upp till drygt 30 grader. Det är kul att sitta på stranden och titta på allt som händer. De som vill kan hyra vattenscoter, åka banannbåt, hyra trampbåt eller flyga fallskärm efter en båt. Vi gjorde ingenting av det men det är ändå kul att sitta och titta på allt.


30 juli
Den här dagen kom vi iväg en timme senare än vanligt till stranden eftersom Peter fick vänta lite på rakningen men det gjorde inget. Vi låg kvar lite extra länge på eftermiddagen i stället. På kvällen gick vi en promenad som vanligt. Efter att ha tittat i 100-tals skyltfönster hos guldsmeder, så hittade jag till slut en ring som jag verkligen ville ha. Det finns guldbutiker i vartenda gathörn och den här hittade vi i ett av dem. Enligt säljaren var denna ring unik och det tror jag på eftersom vi varken innan eller efter såg någon ring som ens var i närheten av denna. Min kära man köpte ringen till mig.



31 juli
Peter envisades med att han ville att jag skulle ha ett armband och örhängen till ringen, så efter frukost gick vi och tittade ut detta.


Därefter var det stranden hela dagen, poolen och på kvällen var det Turkisk afton på hotellet -igen. Vi hade ju kunnat strunta i det men det var ganska skönt att bara sitta där nere i baren och ta det lugnt med en drink.

1 augusti
Denna morgon gick vi upp lite tidigare. Vi skulle nämligen ut på en båt, en dykbåt. Peter är dykare och han ville gärna dyka "på riktigt", dvs med tuber och hela faderullan av utrustning så vi bokade en tur med en dykbåt. Den var både för proffs och för nybörjare. Det blev en härlig dag! Jag låg på båten hela dagen och solade och läste och tittade på när folk dök och Peter var under vattenytan en stor del av tiden. Just denna resa var det Peter och en dansk kille som hade dykerfarenhet så de dök tillsammans, ja en tjej från dykbåten var med också. De var nere på nästan 30 meters djup och det första dyket varade i 62 minuter, det andra i 70 minuter. Peter var helnöjd med dagen! Jag också, jag tyckte att det var kul att titta på nybörjarna. De var jättebra på båten, de tog en person i taget, höll de i händerna och gick ner. Alla var supernöjda och glada. Vi var ute precis hela dagen och var tillbaka på hotellet vid 18-tiden. Jag har ingen bild på dykbåten i min kamera men den såg ut ungefär som dessa som jag har fotat från balkongen (fast detta är partybåtar)


2-3 augusti
Dessa dagar var ungefär som de tidigare. Sol, massor av bad, lunch, pool, böcker, middag, promenad... Helt enkelt underbara! På andra sidan gatan ligger det en park och här har vi zoomat in kameran så att vi ser en fontän som ligger där. Den användes ofta som bakgrund för brudfotografier. Jag tror att vi såg 3 bröllopsfotograferingar under tiden vi var där, där bruden bland annat stod framför denna fontän.



4 augusti
Tisdag igen och marknad. Vi hyrde en lätt mc och åkte upp till basaren på förmiddagen. Där shoppade vi lite till och sen åkte vi ner till stranden och badade. När vi stod i vattnet så såg vi en kille flyga förbi på en vinge med motor med en stor reklamgrej efter sig "Tandem paragliding beach nr 22". Det var tur att vi stod i vattnet, annars hade vi aldrig sett vad det stod på reklamen, eller kanske inte ens brytt oss om att kolla eftersom de oftast flyger förbi med reklam för discon osv. Dessutom var det tur att vi just denna dag hyrt mc:n för eftersom vi ligger på beach nr 6 så är det en bra bit bort till 22, flera km.
Vi hade nämligen tittat på när de hoppat från bergen flera gånger under semestern och Peter hade sagt att han skulle vilja göra det. Han gjorde det för flera år sedan i Alanya men då hoppade de från en lägre klippa och även om han tyckte att det var jättehärligt då så ville ha göra om det nu när vi hade sett att de hoppade från toppen av bergen. (senare har vi fått höra att det är ungefär 1100 meter). Eftersom vi var på stranden så brukade vi inte ha så värst mycket pengar med oss men denna dag hade vi ju varit på marknaden innan och Peter hade inte tömt plånboken efter. Han kollade snabbt hur mycket han hade på sig, 120 lira (lite drygt 600 kronor).

Han åkte iväg och eftersom det dröjde en bra stund så förstod jag att det gick bra. Jag räknade ut att om han skulle få flyga på en gång så borde det ta ungefär 45 minuter innan det var dags. Så, efter den tiden så gick jag ut i vattnet och höll där stenkoll på berget, efter en stund så ser jag en röd skärm som far ut. Den är uppe i luften i kanske sammanlagt 25-30 minuter. Jag stod i vattnet precis hela tiden och följde hoppet. Jag kunde ju inte vara helt säker på att det var Peter men jag trodde att det var det, hoppades att det var det. Jag hörde att jag pratade högt för mig själv där ute i vattnet "Måtte det där vara Peter".

Så smångingom kom han tillbaka och visst hade det varit han. Jag var jätteglad för hans skull. Jag skulle aldrig någonsin i hela livet göra det själv men var glad att han fick göra det. Det visade sig att hoppet hade kostat exakt 120 lira dessutom. Han berättade att de hade fotat och filmat och att de ville ha ytterligar ca 250 kronor för filmen och bilderna men att han skulle strunta i det eftersom han inte orkade åka bort en gång till. Fast jag "tvingade" honom att åka, tack o lov för när vi kollade filmen igår var den jättebra! Så kul!

På kvällen började jag packa ihop oss inför hemresan, tänk att två veckor går så fort.... suck!

5 augusti
Vi packade det sista på förmiddagen och checkade sedan ut från hotellet. Därefter gick vi ner till stranden och låg som vanligt där hela dagen. Vi avslutade vid poolen innan vi gick oc h duschade och böt om. En av de underbara killarna som jobbar på hotellet, i baren, heter Talat. Han har jobbat där varje gång vi varit där så det känns som om vi "känner" honom vid det här laget. Jag tror att han känner detsamma för oss... Så gullig!


Vi blev hämtade från hotellet ca klockan 19.20 och därefter transport till flyget. Allt gick som smort och vi hade inte någon som helst väntetid någon stans. Hemma var vi vid 4-tiden på morgonen, trötta men mycket, mycket nöjda.

Efter uppackning är detta resultatet av årets Alanyashopping, det mesta är faktiskt presenter...


Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits