Bröllopsförberedelser!

Nu är det knappt två veckor kvar tills min äldsta dotter ska gifta sig! Det är inte klokt eftersom det var alldeles nyss som hon föddes.... Jag tittade på bilder tidigare idag från när hon var baby och jag kommer ihåg det som om det var igår. Nu fyller hon 24 om 9 dagar och gifter sig samma vecka. (Själv var jag bara 21 när jag gifte mig och fick henne samma år, då tyckte jag att jag var sen, kanske beroende på att min mamma fick mig när hon var 18).

Nåja, en himla massa är det att göra inför ett bröllop! Jag är fortfarande riktigt, riktigt vrålförkyld och har feber osv men jag har inte ro att bara ligga ner just nu. Jag dimper i säng mellan varven men är uppe igen efter en liten stund. Idag har jag lagt upp en klänning som min brorsdotter ska ha på sig på bröllopet. Jag har sytt lite på den ena tärnklänningen (båda syrrorna är tärnor), den måste jag försöka göra klart i morgon så att jag kan ta itu med nästa på tisdag. Jag har även klätt in en korg med tyg från både brudklänning och tärnklänningar. I korgen har jag gjort små påsar (med tyg ifrån slöjan) där jag har lagt i ris som gästerna kan kasta på brudparet. Riset har jag först tvättat för att få bort rismjölet med tanke på brudgummens svarta smoking. Angående ris förresten, för några år sedan pratades det ju mycket om att man inte skulle kasta ris eftersom fåglarna åt upp det och det svällde i deras magar. Nu har jag hört att det är mer eller mindre en skröna och att det inte alls är någon fara. Hoppas att det stämmer. Vi funderade på att lägga rosenblad i påsarna först men med tanke på att det är ytterligare 3 bröllop i samma kyrka senare den dagen så tror jag att det blir för skräpigt och det är ju tråkigt för dem som kommer senare.

 

Under kvällen har jag även jobbat med sånghäftet som ska vara under själva festen. Det blir ett 10-sidigt häfte i A5 storlek. Framsidan består av en bild som min mellandotter håller på att teckna. Den blir helt otroligt bra när den är klar, jag lägger nog ut den här till beskådande då! (Mellandottern går på serietecknarskolan i Hofors och har ett år kvar, förbaskat duktig!) Sida 2 är förstås menyn, sida 3 är "ordningsregler", 4 och 5 är en presentation av gästerna och resten är blandat med sånger, dikter, citat, små roligheter och bilder från när de var små osv. Jag tror faktiskt att det blir riktigt bra! "Pärmsidorna" kommer vi att lämna in till ett tryckeri för att få upptryckt i färg riktigt bra, resten kan vi själva kopiera.

 

Jag kommer inte att åka och jobba inatt heller. Jag är alldeles för förkyld och febrig för det. Det är en sak att sitta hemma och kunna vila när man vill, en helt annan att sitta och köra bil. Dessutom värker det ordentligt i mitt "nästan brutna ben" idag också. Värre än igår faktiskt, kanske borde ha kollat upp det trots allt. En jobbig följd annars av mitt nattjobb är att jag har fått så himla svårt att somna på kvällarna, skönt att det faktiskt snart är över. Den 9:e är min sista natt... sen hoppas jag få ett "riktigt" jobb i stället!


Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits